Zdieľanú dopravu sme naštartovali !
S košickým prevádzkovateľom zdieľanej dopravy sme spustili projekt 100 nabíjacích staníc, ktoré využívajú len energiu zo slnka, zo solárnych panelov na svojej streche. Nenájdete ich nikde na svete, je to košický unikát. Sú pri zastávkach MHD, či na iných frekventovaných miestach. Nabíjať si tam môžu ľudia kolobežky, bicykle či motorky. Vyriešili sme tak dve veci. Ľudia sú motivovaní parkovať v nich a jazdí sa na čistú slnečnú energiu.
Chceme, aby budúcnosť Košíc bola zelená. Preto robíme všetko, čo je v našich silách, aby sme o zelených riešeniach len nerozprávali, ale aby sme ich aj prinášali. Som nesmierne rád, že sa nám darí budovať zelenšie Košice a ideme príkladom pre ostatných. Najprv sme mali autá, potom bicykle, neskôr kolobežky a dokonca v Košiciach máme aj raritu, a tou je zdieľaná doprava na kanoe po rieke Hornád.
Uvedomujem si, že moderná zelená doprava je v meste aj o dostupnej ekologickej mestskej hromadnej doprave. Tieto riešenia si vyžadujú poriadnu dávku odvahy a relevantné dáta. Hovorím o tom preto, lebo jeden z mojich sľubov, že dovediem električku na Ťahanovce, sa dotiahnuť do konca zatiaľ nepodarilo. Odvaha mi nechýbala, chýbali však dáta. Dnes už ale môžem povedať, že sme v reálnom štádiu prípravy tohto projektu. Máme pripravený návrh zmeny územného plánu lokality Anička tak, aby výsledkom bola výstavba a dopravné napojenie tejto lokality z Lokomotívy na Aničku cez nový most ponad Hornád až na sídlisko Ťahanovce.
Pracujeme na tom, aby sme sa vozili po bezpečných električkových tratiach. Nechceme čiastkové riešenia. O prvé zo 70 miliónov chceme požiadať už v máji budúceho roka. Dodávateľ projekčných prác nám odovzdá kompletnú projektovú dokumentáciu aj s príslušnými stavebnými povoleniami na obnovu tých častí električkových tratí, ktoré neboli v Košiciach ešte zrekonštruované. Teším sa aj na schválené dotácie na nákup nových električiek. Košiciam priklepli 25,3 milióna na 10 nových 30-metrových električiek, pričom práve prebieha verejné obstarávanie na dodávateľa.
Aktualizovaný plán dopravnej obslužnosti nám pomôže vyriešiť aj na niekoľko rokov zakliatu tému trolejbusovej dopravy v meste. Verím, že novými číslami sa nám podarí presvedčiť slovenské aj európske inštitúcie, aby sme sa mohli vrátiť do trolejbusov a uchádzať sa o eurofondy na opravu infraštruktúry.
V závere tohto roku dorazilo do Košíc 15 nízkopodlažných ekologických autobusov Solaris Urbino 12, ktoré spĺňajú emisnú normu Euro 6D, sú vybavené klimatizáciou, nástupnými plošinami pre vozičkárov, USB nabíjačkami a inými modernými prvkami. Už začiatkom budúceho roka posilní mestskú hromadnú dopravu v Košiciach aj 21 veľkokapacitných kĺbových 18 metrov dlhých autobusov SOR NB 18.
Som si vedomý, že myšlienka cyklotrasy do USSteel-u nemá jednoznačné riešenie. S ministerstvom dopravy diskutujeme o možnosti prekategorizovať cestu do USSteel-u, aby v jej blízkosti mohli jazdiť cyklisti. To sa môže udiať až vtedy, ak dobudujeme obchvat mesta aj v tejto lokalite. Z rýchlostnej by sa mohla stať cesta nižšej kategórie a odvážny nápad vybudovať cyklotrasu bude realitou.
Máme skúsenosti nielen z výstavby cyklotrás, chodníkov či ciest z posledných rokov. Hovoria o nekonečnom vyjednávaní s majiteľmi pozemkov, cez ktoré prechádzajú. Našim zámerom je aj presvedčiť Krajský dopravný inšpektorát o potrebe zmeny priorít v doprave v Košiciach.
Musíme cyklistom splatiť dlh, ktorý tu zanechali naši predchodcovia. Nepostavili ani kilometer cyklotrasy a o údržbu existujúcich sa vôbec nestarali. Nám sa za posledné tri roky podarilo postaviť za vlastné, aj z eurofondov a štátnych dotácií, viac ako 14 kilometrov cyklotrás, v pláne do roku 2024 máme ďalších 15 kilometrov. Za viac ako 150 tisíc sme postavili stojany a prístrešky na parkovanie bicyklov, na Komenského testujeme sčítač, ktorý nám poskytne informácie o hustote premávky. Ďalšie sčítače budú súčasťou každej novej modernizovanej križovatky. Dáta z nich využijeme pre rozvoj dopravy v meste.